Απο τη δεκαετία του 1960 και μετά παρατηρήθηκε μια ραγδαία αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες του μέσου Έλληνα με τον δυτικό τρόπο διατροφής να μπαίνει όλο και περισσότερο στα σπίτια. Μέχρι τότε οι Ελληνες είχαν την χαμηλότερη θερμιδική πρόσληψη στην Δυτική Ευρώπη. Η αύξηση που παρουσιάστηκε ήταν 25.9%.
Το κρέας και τα γαλακτοκομικά ήταν αυτά που αυξήθηκαν πρώτα και μάλιστα σε ποσοστό 100- 120%, με τα όσπρια και τα δημητριακά που ήταν η βάση τηςν διατροφής να μειώνονται. Το θετικό ήταν πως παρόλο που αυξήθηκε η κατανάλωση ζωικού λίπους , δεν μειώθηκε το ελαιόλαδο και παρέμεινε σε υψηλή θέση.
Εξαιτίας αυτών των μεταβολών παρατηρήθηκε και σημαντική διαφορά στην πρόσληψη θρεπτικών συστατικών.
Το 2008 πραγματοποιήθηκε μια ερευνα στην Ελλάδα όπου παρατηρήθηκε το διατροφικό προφίλ των Ελλήνων και φάνηκε πως απο τους 1000 συμμετέχονται το 16% ανέφερε πως αγοράζει τρόφιμα που δεν χρειάζεται, ειδικά στις ηλικίες απο 16-25 ετών. Ενα 24% παρασύρεται απο τις προσφορές και κάνουν περισσότερες αγορές που δεν χρειάζονται.
Ενα πολύ σημαντικό ποσοστό , το 52%, που περιελάμβανε γυναίκες και άτομα άνω των 25 θεωρούν πως είναι αρκετά ενημερωμένοι για θέματα τροφίμων και διατροφής. Στην πραγματικότητα όμως έχει φανεί πως λίγοι διαβάζουν προσεκτικά τις συσκευασίες και τις ετικέτες τροφίμων και 7 στους 10 πιστεύουν πως δεν τους ενδιαφέρουν αυτά που αναγράφονται. Τέλος, 1 στους 3 δεν εμπιστεύονται αυτά που αναγράφονται στις ετικέτες.
Ενα ενθαρρυντικό εύρημα της έρευνας ήταν πως το 66.5% των ερωτηθέντων προτιμούν ντόπια και παραδοσιακά προϊόντα καθώς νιώθουν ασφάλεια με αυτά τα τρόφιμα αλλά πιθανόν να ευθύνεται και η έντονη ενεργητικότητα των Ελλήνων παραγωγών τα τελευταία χρόνια.
Τα τελευταία 5 χρόνια εχει παρατηρηθεί πως οι διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων αλλάζουν ξανά και μάλιστα προς το καλύτερο.
Αυτό ξεκινάει με τους Έλληνες να ξεκινούν και να δίνουν μεγάλη προσοχή στη συχνότητα των γευμάτων τους και μάλιστα στα γεύματα που γίνονται στο σπίτι. Πιο συγκεκριμένα απο εκεί που είχαμε αναφορές για 2 γεύματα την ημέρα πλέον βλέπουμε 3 γεύματα ημερησίως. Το ποσοστό των καταναλωτών που δεν κάνουν κανένα γεύμα εκτός σπιτιού αγγίζει το 40%, το ποσοστό των καταναλωτών πουν κάνουν 1 γεύμα εβδομαδιαίως εκτός σπιτιού απο 37.6% το 2011 πήγε στο 31%. Και μειώθηκε το ποσοστό τών καταναλωτών που κάνουν 2-4 γεύματα εβδομαδιαίως εκτός σπιτιού απο 28.3% το 2011 σε 24.2%. Άλλη μια σημαντική βελτίωση είναι η μείωση του fast food κατα 12 μονάδες.
Οι καταναλωτές έχουν αρχίσει και έχουν στο τραπέζι τους ημερησίως φρούτα, λαχανικά, όσπρια και δημητριακά που είχαν μειωθεί σημαντικά τις προηγούμενες δεκαετίες. Το κόκκινο κρέας , τα ψάρια, οι τηγανιτές πατάτες, και τα αναψυκτικά έχουν περιοριστεί σε 1 φορά την εβδομάδα. Τα γλυκά, τα ζυμαρικά και τα αυγά καταβαλώνονται ελάχιστες φορές μέσα στην εβδομάδα. Τέλος, αρνί και κατσίκι έχει περιοριστεί σε 1 φορά το μήνα.
Υποθέσεις λένε πως η οικονομική κρίση ήταν αυτή που έστρεψε τον Ελληνα στην Μεσογειακή Διατροφή , την παραδοσιακή μας διατροφή , που είναι ευραίως αναγνωρισμένη και μελετημένη για τις ευεργετικές της ιδιώτητες στην γενικότερη υγεία του ανθρώπου.
Εντύπωση πρόκάλεσε ένα σημαντικό ποσοστό της τάξεως του 34.83% που δήλωσε πως δεν τους ενδιαφέρει η τιμή του προϊόντος ή με το είδος και επιλέγουν ποικιλία. Τέλος, σημειώθηκε πως οι καταναλωτές προσέχουν την ποσότητα που αγοράζουν και προσπαθούν να μην παίρνουν έξτρα τρόφιμα που δεν χρειάζονται.
Όλα αυτά τα ευρήματα είναι πολύ σημαντικά, η διατροφή είναι η πρώτη γραμμή άμυνας της υγείας μας και επηρεάζει σημαντικά όλες τις λειτουργίες μας αλλά και τον συναισθηματικό μας κόσμο. Η επιστροφή σε φρέσκα προϊόντα και η ενημέρωση του καταναλωτή είναι αυτά που φαίνεται πως δουλεύουν.
Ενα εργαλείο στην επιστροφή στην υγιεινή διατροφή και στην εκ νέου εκμάθηση του να τρεφόμαστε σωστά είναι και η 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan. Με την κάλυψη των αναγκών μας από όλα τα θρεπτικά συστατικά και την εισαγωγή όλων των ομάδων τροφίμων χωρίς αποκλεισμό μπορούμε να έχουμε υγιές σώμα και να διαχειριστούμε το βάρος μας. Κοντά σου θα είναι πάντα ο σύμβουλος σου για να σε στηρίζει και να σε καθοδηγεί ώστε να φτάσεις στον στόχο σου!